Norrbottensgården

På den här gamla gården någonstans i Norrbotten bor en familj bestående av två vuxna, tre barn och två bondkatter. Huset byggdes någon gång under 1800-talets mitt och flyttades till sin nuvarande plats 1914. De som bor här gör sitt bästa för att varsamt renovera efter tid, ork och plånbok. Hon som pysslar med den här bloggen är en renoveringsamatör med tummen mitt i handen och huvudet fullt av kreativa idéer. Här avhandlas livet i stort och smått och en hel del handlar om loppis,fotografering, byggnadsvård,god mat och antika möbler.

Fortsatt strul med vattnet..

Publicerad 2018-08-31 17:47:08 i Huskrångel, Renovering,

Jag började skriva ett inlägg förra veckan men bestämde mig för att inte publicera det utan en hel del redigering först ;) Det var ett allt annat än glatt inlägg, osande av irritation över att vi knappt varit hemma något den senaste månaden på grund av allt strul med vårt vatten! Under månaden som gått har vi mestadels levt i resväskor och hattat runt hos våra föräldrar och på hotell. Vi är såklart tacksamma för att vi getts möjlighet att få sova hos våra föräldrar men jag har längtat hem. Till vårt eget. Att vara en familj på 4(eller 5 då äldsta sonen är hos oss) och inte ha tillgång till rinnande vatten på nästan en månad har varit fruktansvärt påfrestande, bökigt och omständligt. Rörmokaren har fått köra skytteltrafik hem till oss och än är inte problemet löst. Först lagade han en packning till jetpumpen och det hjälpte inte. Idag bytte han ut själva jetpumpen och det hjälpte inte heller..så till veckan fortsätter felsökningen..Jag börjar ge upp hoppet om att det ska bli något annat resultat än att vi får borra ny brunn eller ansluta oss till kommunalt vatten..Jag har varit så ledsen över det här, men samtidigt tänker jag att vad hjälper det att deppa ihop? Det är som det är nu och vi får försöka lösa det helt enkelt. Dottern blev ängslig och frågade om vi måste flytta? Men jag sa nädå, vi måste bara sälja våra själar i utbyte mot ett fixat hus..nejdå, det sa jag inte ;) Riktigt så illa ska det väl ändå inte vara så vi måste lämna huset, men kosta stålar kommer det att göra..

Anticimex har också varit under veckan och undersökt den konstiga lukten i källaren. Besiktningsmannen tyckte inte att det luktar mögel, utan en mer diffus lukt. Han kunde inte hitta någon indikation på fukt i huset, tack och lov! Han rådde oss dock att avlägsna de två plastmattorna vi har i källaren, rengöra väggarna och köpa en luftavfuktare. Om inte det hjälper skulle de göra en mer fördjupad undersökning där de tar upp ett hål i golvet och kollar bjälklaget. Så en mastodont till luftavfuktare är nu beställd och på väg hem till oss. En del drömmer om Loubotinskor, jag drömmer om en luktfri källare och rinnande vatten! Det blir en massa jobb för oss framöver med andra ord. (Och utgifter) Ja, det hade vi väl egentligen innan också, men prioriteringsordningen blir nu annorlunda..(Husmålningen kom ju av sig totalt då vi inte kunnat vara hemma. Nya tag till våren då) Plastmattorna är ingenting vi kan ta oss an själva, speciellt inte den som ligger på källartoans golv, trots att den släppt på sina ställen och är alldeles ”bubblig” så sitter den ju som berget med sju ton klister. Så vi har resonerat och pratat igenom och ännu en gång har vi fått stuva om på den berömda prioriteringslistan..en ny smäcker farstukvist får skjutas ytterligare på framtiden och istället får några andra saker högre prioritet. Vi har bestämt oss för att renovera badrummet, få bort plastmattorna i källaren, införskaffa luftavfuktare och fixa i ordning vindsrummet som ska bli rum till minstebarnet. Vi har kontaktat några olika firmor för att ta in offerter från olika byggfirmor så vi ser vad allting kan komma att landa på. En positiv sak är ju iallafall hur fint allting kommer att bli sen. Och toaletten nere i källaren kommer att få en ordentlig ansiktslyftning bara av att få bort den där hemska mattan! När det är gjort ska jag skura golv, väggar och tak och sen fräscha upp väggarna med ny färg, kasta ut det gamla badkaret, byta ut toastolen och piffa lite. Det är i grunden ett helt okej badrum, det är bara den där plastmattan som dragit ner hela intrycket och trivselkänslan.

Källartoan..i dagsläget går man bara hit om det är abslout kris ;) Men det KAN bli fräscht!
På tal om något roligare, jag beställde hem några tapetprover till lilla sonens blivande rum. Jag hade en ganska klar tanke om vilken typ av tapet jag ville ha i det rummet, en som andas riktigt gammal stil och så hittade jag några tjusiga att välja på. Sen lät jag sonen kika och välja bland tapetproverna och faktiskt så var vi rörande överens om samma tapet! Nämligen denna:
Den påminner om en tapet jag hittade rester av i en skrubb. Himla snygg är den!
Snart tänkte jag dra igång och fixa tv-rummet också..längtar och gruvar mig på samma gång. Jag ska få ett sjukt fint skåp av en mycket god vän, som en skänk från ovan kommer den att förgylla vardagsrummet sen <3

Nej nu ska jag och barnen bege oss mot stan och äta middag med mamma och hennes man, orka laga mat i ett kök utan vatten...maken jobbar över så han får svälta ;) Önskar er en trevlig helg!

Agia Marina, Kreta 2018

Publicerad 2018-08-26 09:48:07 i Kreta, Semester,

Igår kväll kom vi hem efter en underbar vecka på Kreta! Men det var skönt att få sova i egen säng, sängarna på hotellet där vi bodde var allt annat än bekväma! Vi har spenderat veckan med att mestadels sola, bada och äta gott. De mindre barnen har varit ytterst iontresserade av något annat än att bada så vi har inte lagt något större engagemang på att åka iväg på utflykter och dylikt, men jag och tonårssonen testade iallafall parasailing som var en fantastisk upplevelse! När sonen skulle åka sa de att han var för lätt och att han måste ha med sig någon annan för att fördela vikten bättre och då fick det bli jag, då maken vägrade ;) Och det var så pirrigt, men såå häftigt! Vi seglade ut över vattnet med en fantastisk utsikt över Agia Marina och vi kunde även se en del av intilliggande Platanias. Det gör jag nog om :) En kväll tog vi en kort kvällstur med tåget och besökte ett krigsmuseum från andra världskriget, vilket var en lagom resa för barnen. Annars har de varit ganska styrande över det mesta, vi har fått välja restauranger utifrån vilka som haft lekhörna bland annat ;) Här kommer en bildkavalkad från resan:
Det här är ett par bilder från vår uteplats. Vi fick världens tristaste uteplats faktiskt..stirra in i hotellväggar! Men och andra sidan stod det i bokningen att vi inte skulle ha någon uteplats alls så man får väl ändå vara glad att det fanns en trots allt..men vi sa det, att nästa gång ska vi faktiskt satsa några kronor extra på att få bättre utsikt..

Men vi hade rummet väldigt nära poolen, så det var ju positivt :)
Det var gott om plats i själva poolen på dagarna, men oj så många solstolar som alltid var upptagna när man kom dit..trots att det var absolut förbjudet att reservera solstolar så struntade folk uppenbarligen i det..
Området/omgivningen omkring hade fin utsikt och gott om restauranger, barer och livsmedelsbutiker.

På väg till stranden första dagen på Kreta

Stora sonen föredrog poolen. Han gillar inte sand. Vi andra njöt som fiskar i vattnet, vattnet var underbart varmt.
Vi anlände till hotellet på Kreta runt halv 4 på söndagsmorgonen så första kvällen var lite kämpig, i synnerhet de mindre barnen. De var ganska trötta på restaurangen och petade mest i maten. Minstebarnet hann med något litet grinkalas och dottern var tvär på sitt alldeles egna karakteristiska sätt som hon har när hon sovit för lite. Tack och lov så var nästkommande dag betydligt bättre.

Kommer ni att rekommendera oss till andra frågade personalen på restaurangen. Och ja, det gör vi :)
En annan restaurang som jag inte har några bra bilder ifrån men som jag gärna vill rekommendera är "Botonis" nere på huvudgatan i Agia Marina. Vi åt där två gånger :)
Blandade mat och dryckbilder utan inbördes ordning:
Alltså den här drinken..åhh så god den var! Både jag och maken älskade den. Vi gick till en restaurang en kväll som heter Mitsos och drinken heter "Mitsos spicy mango". Jag ska experimentera här under hösten och se om jag kan efterlikna den. Mums!!
Stora sonen hittade en liten spelhall också
Den här bilden kommer från en restaurang som hette "Horatiko". Mysig miljö, men mat och service..njaee. Gå inte hit.
Sista kvällen på Kreta gick jag och maken på en roof-top bar i närheten(stora sonen stannade hemma och barnvaktade sovande småsyskon) och serverades av en pratglad bartender. Supermyisgt ställe, himla synd att det var sista kvällen vi gick dit. "Seagull roofbar" hette stället. Vi lovade att komma fler gånger ;) Bartendern sa att om vi kom varje kväll i fjorton dagar så kunde han minsann erbjuda oss en ny drink varje gång för han var expert ;) Vi läste sen ett omdöme att denna bartender fått ett omdöme på Tripadvisor som " för pretensiös". Vi tyckte han var kul. När vi kom dit så var vi helt ensamma i hela baren så det kan man ju förstå kanske att han blir lite ivrig när det väl dyker upp någon ;)
Och så var resan slut, dagarna går fort när man har roligt! Hem igen till verkligheten och allt som behöver ordnas med här hemma. Vi har fortsatt krångel med vattnet, samma dag som vi reste blev vi utan vatten igen..vi anade väl att det skulle hända då pumpen låtit konstigt trots att rörmokaren varit här. Troligen är det fortfarande för lite vatten i brunnen för att det ska kunna pumpas upp. Så det känns inte ett dugg kul..men vi får ha lite tålamod nu och se vad som händer. I övrigt känner jag mig nu redo för hösten, bring it! :)

Strul

Publicerad 2018-08-16 20:28:59 i Gammalthus,

Det har varit lite tungrott med saker och ting här på huset Liden på sistone så det har inte blivit så mycket att skriva om. Semestern kom och gick i ett nafs, men på lördag väntar faktiskt en resa till Kreta så än är det ju inte helt slut på ledighet ;)

Med huset däremot, har det varit allt annat än semester..Plötsligt en dag när jag kom hem från jobbet hade vi inget vatten. Jetpumpen i källaren stod och torrkörde för allt vad den höll och jag vågar inte ens tänka på hur länge den stått och kört på det sättet, men tillräckligt länge för att börja lukta bränt i alla fall. Vi trodde först att brunnen sinat så i flera dagar(vilket kändes som en halv evighet)så duschade vi hemma hos svärisarna och kånkade stora dunkar med vatten därifrån och blaskade sen runt hemma med vatten ur stora otympliga dunkar och spillde vatten hit och dit..bara att gå på toaletten var ju ett smärre projekt! Tappert åt vi på papperstallrikar och betraktade sorgset tvätthögen obönhörligt växa.

När fredagen kom deklarerade jag till maken att jag inte stod ut en minut till utan rinnande vatten! Så vi bokade hotell i grannstaden och avnjöt en hel helg med vatten i kranen, dusch och toalett som gick att spola! När vi kom hem undersökte vi brunnen och kunde se att vattnet stigit, men när vi provkörde pumpen så kom det ändå inget vatten. Sen har vi spenderat några nätter hos svärföräldrarna under veckan och igår kom de äntligen från rörmokarfirman och lagade felet! Det visade sig vara någon liten packning till pumpen som var sönder. Så nu har vi vatten igen! Pumpen beter sig dock lite märkligt än, går oftare än den bör..men vi hoppas och tror att det rättar till sig när brunnen får mer vatten..för det var mindre vatten än normalt i brunnen nu. Vi har ju inte kunnat göra någonting vettigt hemmavid på den här tiden. Målandet har helt fått läggas på hyllan, bland annat.

Men det räcker ju såklart inte med det. Vi har dessutom någon slags fuktskada också kring området i källartrappen Det är en lukt som slår upp i källartrappen och vi har inte kunnat lokalisera varifrån det kommer och vi har inte med blotta ögat kunnat se någon fukt heller, så vi hoppas att få hjälp av Anticimex när de kommer hit om lite drygt en vecka, och vi hoppas ju förstås att vi slipper riva ut halva huset på kuppen. Men med tanke på att det bara luktar i källartrappen så har vi en förhoppning om att det ändå är hyfsat lokalt.

Så lusten att skriva har väl inte direkt varit översvallande på sistone, men det blir säkert bättre framöver. Bara kavla upp ärmarna och ta tag i det som ska lösas.

Under höst/vinter planerar jag att styra upp lite kring vardagsrummet. Jag har inte riktigt varit helt nöjd med det rummet, men nu ska det bli ändring! Tapetsera och måla golv, det kommer bli som ett nytt rum. Trädgården skulle behöva en hel del kärlek den också. Eller ska vi säga, bristen av den! Det är lite synd att jag inte har någon som helst känsla för trädgårdar. Jag är totalt handfallen och talanglös när det gäller skapande av en trivsam trädgård. Vi som har så stor gård och den är mest bara kal och tråkig. Jag kan inte alls se framför mig former och färger sådär som jag kan med möbler och inredning. Det är märkligt. Både min mamma och min svärmor har fina trädgårdar med sjuhundra olika sorters blommor och tjusiga arrangemang, men jag kan inte alls det där. Jag har på måfå grävt ner nån blomma här och där, men gröna fingrar har jag ju inte heller så de flesta växter dör direkt.. Kanske nästa år, att jag finner ork och inspiration till att ordna upp någon slags trädgård. En ordentlig uteplats måste vi iallafall ordna.

Vi hörs igen, högst sannolikt med en och annan bild från Kreta ;)